JĘZYK PROGRAMOWANIA
[inform.] Język opisu algorytmów przeznaczonych do
wykonywania na komputerze. Językiem programowania nazywa
się maszynowo-ukierunkowany (język niskiego poziomu), gdy
odzwierciedla listę rozkazów komputera (asembler), a
maszynowo-niezależny (język wysokiego poziomu), gdy nie
jest związany z określonym typem komputera (komputer wymaga
wyposażenia go w translator określonego językiem
programowania). Ze względu na sposób przedstawienia
algorytmu obliczeniowego rozróżnia się: język programowania
imperatywnego, funkcyjnego i język programowania w logice.
Jezyki programowania imperatywne (np. Pascal, C, Modula,
Cobol) charakteryzuje użycie instrukcji (w przypadku języka
niskiego poziomu zw. rozkazami) jako jednostek
wykonawczych; wyrażają one czynności składające się na
wykonanie programu. Języki programowania funkcyjne (np.
Lisp, Hope) są systemami notacyjnymi dla wyrażania funkcji,
umożliwiającymi obliczanie ich wartości; przedstawiana
funkcja jest wyrażeniem zbud. z wyrażeń przyjętych za
pierwotne poprzez stosowanie specyficznych dla danego
języka operatorów, np. superpozycji, wskazania argumentów i
in. Języki programowania w logice (np. Prolog) są systemami
notacyjnymi do zapisywania relacji i formuł log.; wykonanie
programu przebiega jako proces weryfikacji prawdziwości
określonej formuły lub relacji.
Gdy język programowania pozwala na tworzenie pewnych jednostek (zw. obiektami),
wiązanie ich w różne struktury oraz dokonywanie na nich
innych, specyficznych dla danego języka, operacji – to mówi
się o jezyku programowania obiektowego (np. Smalltalk,
Simula, Loglan, C++); obiektami mogą być ciągi instrukcji
(zw. wtedy współprogramami), grupy danych, struktury graf.
wyświetlane na monitorze (np. okienka) i in. Ze względu na
sposób komunikacji z komputerem języki programowania dzieli
się na niekonwersacyjne (większość), w których cały program
wprowadza się do komputera przed rozpoczęciem jego
wykonywania, oraz konwersacyjne (np. Basic), w których
wprowadza się określony zwrot językowy (instrukcję lub
pytanie) i w zależności od reakcji komputera wykonuje się
kolejny krok itd.
|