Samochód
Budowa samochodu
Silnik
Układ napędowy
Układ kierowniczy
Układ hamulcowy
Układ zawieszenia
Instalacja elektry
Obsługa i naprawa
Informatyka

Układ kierowniczy

 

Mechanizm skrętu:


1) w samochodzie układ mechanizmów do skręcania przednich (czasem dodatkowo i tylnych) kół samochodu, umożliwiający prowadzenie pojazdu w żądanym kierunku; składa się z mechanizmu kierowniczego (umożliwiającego przenoszenie siły i ruchu z koła kierownicy do mechanizmu zwrotniczego) i mechanizmu zwrotniczego (zapewniającego sprzężenie ruchu skręcającego kół z obracaniem koła kierownicy);

2) w pojeździe gąsienicowym mechanizm różnicujący prędkość ruchu poszczególnych gąsienic, powodujący skręt pojazdu w stronę gąsienicy o mniejszej prędkości; składa się z układu sprzęgieł i hamulców lub mechanizmu różnicowego i hamulców.




Ustawienie kół:

1) Pochylenie koła

2) Pochylenie sworznia zwrotnicy
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
- promień zataczania


3) Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy


4) Zbieżność kół



Przekładnie kierownicze:

Przekładnia zębata

Ruch obrotowy wału kierownicy przenoszony jest przez zębnik ze skośnym uzębieniem na listwę zębatą. W ten sposób zostaje ona przesunięta wzdłużnie.

Przekładnia śrubowo-kulowa

Wał kierownicy przesuwa nad kulami nakrętkę, która zazębia się z wycinkiem dźwigni kierownicy, dwie prowadnice kieruja kulki z powrotem.


Przekładnia ślimakowa globoidalna

Jako element przełożenia stosowana jest rolka, która w kontakcie ze ślimakiem obraca sie powodujac ruch obrotowy.



Copyright © 2003 Krzysztof Szymanek