Żuk

Żuk A 03

Samochody Żuk wprowadzono do produkcji w latach 50 tych. Dokładnie w roku 1956 dział głównego konstruktora FSC Lublin opracował konstrukcję podwozia samochodu dostawczego, wykorzystując w nim silnik i zespoły samochodu osobowego Warszawa.Sprawa ta była o tyle ułatwiona, że zarówno mało wysilony silnik jak i mocne zespoły podwoziowe Warszawy nadawały się do użycia w samochodach dostawczych o niewielkiej ładowności. W tamtych latach powstało jeszce wiele innych samochodów dostawczych, z których do dziś nie zachowały się żadne zdjęcia, więcej o nich mozna przeczytać na podstronie : "Samochody dostawcze". Oparte na tych podwoziach samochody Żuk wykonywano początkowo jako samochody skrzyniowe o ładowności 900 kg. Dopiero w 1966 roku przystąpiono do pierwszych modernizacji i budowy nowych modeli. W 1974 roku w produkcji znajdowały się:
Żuk A 18 - 10 osobowy mikrobus
Żuk A 07 - towarowo osobowy
Żuk A 11 - skrzyniowy o ładowności 1200kg
Żuk A 06 - furgon
Żuk A 13 - pick-up
Żuk A 15 - samochód pożarniczy
Żuk A 16 - towarowo osobowy
Aż do połowy lat 90-tych , kiedy to po przejeciu zakładów przez koncern Daewoo, zaczeto wycofywać Żuka z produkcji, nie wprowadzono do samochodu istotnych zmian. Nie zmieniły sie oznaczenia i gama produkownych modeli, wprowadzano jedynie nowe silniki Andoria. Ciekawostką jest to, że jeszcze w latach 90 tych produkowane Żuki mogły byc uruchamiane za pomocą korby rozruchowej !

Linia montażowa
Żuk

Lublin

Lublin 25


Produkcję samochodów Lublin rozpoczęto w 1994 roku, w odpowiedzi na stopniowe wycofywanie samochodu Żuk z produkcji. Przez pewien okres samochody te były wytwarzane równolegle. Nazwa Lublin, choć zrozumiała ze względu na lokalizację zakładów produkcyjnych w Lublinie, jest ewenementem w krajowym przemyśle. Najpierw tą nawą określano samochody Gaz 51 produkowane tu na licencji radzieckiej. Później powstał tu Lublin 25. Samochód dostawczy podobny do obecnego, jednak prawie całkowicie zapomniany, gdyz powstał dobre kilkanaści lat wcześniej. Teraz , po przejęciu firmy przez koncer Daewoo, Lublin stał się podstawowym samochodem dostawczym produkowanym w Polsce.
W sprzedarzy znajduje się już trzecia generacja tych samochodów, różniąca sie od porzednich głównie zmianami kosmetycznymi. Pojawiają sie też nowe wersje nadwoziowe. Lublin 3 dostępny jest w następujących wersjach:

Lublin Furgon
Lublin Kombi
Lublin Towos
Lublin Skrzyniowy
Lublin Mikrobus, w tym szkolny Gimbus
Lublin Kontener.

Lublin 2
Lublin 3