Tarpan

Tarpan


W Antoninku , obecnie dzielnicy Poznania, utworzono w 1929 r. odlewnię żeliwa i warsztaty mechaniczne. Produkowano przyczepy, a nawet wykonano pierwsza ser-ie małych ciągników rolniczych. W czasie okupacji hitlerowskiej zakład pro-dukował przyczepy i części do pocisków V1 i V2.
Po wojnie , od 1945 r. produkowano tam przyczepy. l stycznia 1953 r. utworzono Wielkopolskie Zakłady Naprawy Samochodów, które wykonywały naprawy samocho-dowi osobowych i użytkowych różnych marek, a od 1959 r, były tez producentem urządzeń obsługowo-naprawczych do pojazdów. W latach 60-tych podjęto tez pro-dukcje myjni samochodowych.
Grupa konstruktorów z Poznania opracowała w listopadzie 1971 r. pierwsze prototypowe samochody z przeznaczeniem dla rolnictwa. Rok później wykonano serie prototypową 25 samochodów o zmienionej konstrukcji opracowanej ( pod kierunkiem mgr. inż. R. Skwarka ) wspólnie przez konstruktorów z Warszawy i Poz-nania. Samochód, nazwany Tarpan, miał nadwozie o oryginalnej konstrukcji z przesuwaną ścianą oddzielającą przestrzeń osobowa od towarowej. Dawało to możliwość przewożenia bądź większej liczby pasażerów i mniejszej towaru, bądź odwrotnie Zespoły napędowe i jezdne były takie same jak w lubelskich Żukach. Ładowność Tarpana to 6 osób i 300 kg bagażu lub 1 osoba i 675 kg bagażu. Samochody posiadały bezpieczną kierownicę i dzwignię zmiany biegów w podłodze.
Seryjna produkcję uruchomiono w 1974r, w 1975 r. fabryka otrzymała nazwę Fabryka Samochodów Rolniczych a w 1979 r. fabrykę opuścił 20-tyś pojazd, w 1985 r. 50-tys. W 1986 r uruchomiono produkcje tarpanów 239D z silni-kiem wysokoprężnym Perkins z ZM Ursus.

W 1983 r, w Warszawie skonstruowano pojazd o nazwie PW-2 z napędem na 4 koła W 5 lat później pokazano go publicznie na Targach Poznanskich. Nosił nazwę Tarpan Honker a jego produkcja rozpoczęła się jeszcze w 1988r. Z prototypów do produkcji początkowo zatwierdzono tylko ten z większym rozstawem osi-3027 mm. ( Tarpan 4011). Później , bo dopiero w ostatnich latach rozpoczęto produkcję Tarpana w wersji z mniejszym rozstawem osi-2210 mm. ( Tarpan 4032 ). Obecnie Tarpan Honker jest jedynym polskim samochodem terenowym produkowanym seryjnie.

Tarpan
Tarpan Honker 4032
Tarpan Honker 4011
Tarpan Honker 4011
Tarpan