|
Zakład w Nysie przechodził burzliwe koleje już w 1945 r, kiedy na gruzach poniemieckich koszar polskie grupy operacyjne przemysłowe, skierowane tam z Bytomia, rozpoczęły zagospodarowanie tych terenów. Od 1948 r kiedy ukończono porządko-wanie i adaptacje jej do celów produkcyjnych byłych hal i garaży czołgowych wy-twarzano tam łóżka i wyposażenie do szpitali. Dopiero na początku lat 50-tych zaczęto przystosowywać fabrykę do przyszłej już motoryzacyjnej produkcji. W 1952 r fabryka otrzymała nazwę Fabryka Sprzętów Metalowych . W 1954 brzmiała ona Zakłady Samochodowe w Nysie a rok później Zakłady Budowy Nadwozi Samo-chodowych. Budowano różne typy samochodów na różnych podwoziach, razem około 45 odmian.
W 1957 r prototypownia w Nysie wykonała pierwszy egzemplarz mikrobusu na podwoziu Warszawy M20. Nazwano go oficjalnie Nysa N-57. Fabryce nadano nazwę Fabryka Samochodów Dostawczych. W 1957 roku powstaje prototyp a już w 1959 r pierwsze Nysy znajdują chętnych nabywców za granicą. W ciągu 35 lat wyprodukowaniu 400000 Nys z czego 1500 w 1993 r - ostatnim roku produkcji.
|