Polski Fiat 126p


Początki samochodu który zmotoryzował Polske sięgają 1 listopada 1972 kiedy FIAT zaprezentował model 126 na salonie turynskim. Kilka dni później mozna było go juz obejzeć na placu Defilad w Warszawie . Fiat 126 w plebiscycie na samochód roku 1972 znalazł się na 6 miejscu. Pierwsza partia 100 fiatów 126 powstała we wrześniu w Cassino. 6 czerwca w Bielsku zmontowano pierwszego Fiata 126 ze znaczkiem "p". Był zbudowany całkowicie z włoskich części. Na początku 1974 r. rozpoczęła sie w FSM produkcja elementów wyposażenia wnętrza , w marcu montaż silników. Na 30-lecie Manifestu PKWN 22 lipca uruchomiono produkcję zespołów napędowych i zawieszeń. Koniec pięciolatki był okazją do świętowania przedterminowego uruchomienia kolejnych wydziałów FSM. 18 wrzesnia 1975r Edward Gierek odwiedził zakład w tychach dokonując jego formalnego otwarcia. W 1977 r. wprowadzono do produkcji nowy silnik o pojemności 652 cm3. W kolejnych latach wprowadzono rózne wersje wposazenia: komfort, special , luks. W 1984r. pojawiły się tzw. face liftingi, czyli odmiana ze stosunkowo niewielkimi zmianami kosmetycznymi ( baczne listwy z tworzyw sztucznych i nowa deska rozdielcza ). W wersji BIS wprowadzono zmiany jak na Malucha rewolucyjne - chłodzony cieczą silnik umieszczono z przodu. W 1994 roku wprowadzono nowy model 126 el z elektronicznym układem zapłonowym oraz przy okazji wprowadzono 236 innych zmian , głównie wizualnych.

Prototypy:
FIAT 126 BOMBEL
W 1974 roku w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych opracowano nadwozie autka dostawczego. W tym modelu odcięto część dachu wraz z tylnymi słupkami, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę. Bombel jest samochodem dwuosobowym o ładowności 150kg.

FIAT 126 LONG
W rok po Bomblu w Ośrodku Badawczo Rozwojowym wykonano "malucha" wydłużonego, czyli Long. Samochód miał o 10cm większy rozstaw osi, a tym samym i więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Był nieco cięższy od zwykłego PF 126p, więc moc silnika podniesiono do 19kW.

FIAT 126 KOMBI
W 1975 roku konstruktorzy z Bielska przystąpili do prac nad "maluchem" kombi. Powiększono rozstaw osi o 10cm i zwis tylny o 7cm. Aby uzyskać płaską podłogę z tyłu, przebudowie uległ cały przedział silnikowy. Jednostka o pojemności powiększonej do 652cm3 została przystosowana do pracy w układzie poziomym, do czego potrzebna była dmuchawa. W efekcie bagażnik miał 1m3 pod dach. Doszły też trzecie drzwi, a tylna kanapa była składana.

FIAT 126 "RYJEK"
Najpoważniejsze zmiany zaproponowano w projekcie nazwanym, z powodu nieproporcjonalnie wydłużonej maski, "ryjkiem". Do prac przystąpiono w 1977 roku. Powodem było to, że silnik z tyłu utrudniał projektowanie nowych odmian. Maluch z przednim napędem został wydłużony łącznie o 19cm. Silnik o pojemności 650cm3 był umieszczony przed przednią osią i chłodzony powietrzem, tłoczonym przez osiową dmuchawę. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson i pojedyncze wahacze, hamulce były tarczowe. Zbudowano kilka prototypów z silnikem z przodu. W ostatnim dostęp do bagażnika (ok. 200-litrowego) umożliwiały trzecie drzwi, a dach z tyłu został podniesiony.

FIAT 126 DIESEL
Najbliższy realizacji był pomysł wstawienia do malucha silnika wysokoprężnego. W tym przypadku prowadzono już nawet analizy technologiczne. Idea zrodziła się w początku lat 80, w epoce kartek na benzynę. W grę wchodziły dwa przemysłowe silniki japońskiej firmy Kubota, chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Ostatecznie wybrano jednostkę większą. Z pojemności 800cm3 osiągała ona 24KM. Samochód z nią stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens.

FIAT 126 EL CABRIO
Najmłodszym prototypem (który wkrótce po powstaniu przeszedł do historii i stał się muzealnym eksponatem) jest Fiat 126 el w wersji kabriolet. OBR już wcześniej wykonywał auta bez dachu, więc gdy Fiat zaczął produkcję modelu el, przygotowano też nowy kabriolet. W Unii Europejskiej zaczęły jednak obowiązywać zaostrzone normy hałasu, których ten samochód nie mógł już spełnić.

Nie ma sensu umieszczanie na tej stronie zdjęc Malucha , gdyż samochody te dalej produkowane, są jednymi z najpopularniejszych na naszych drogach. Zdjęcia tu umieszczone przedstawiają wyłącznie prototypy samochodów zbudowanych na bazie Malucha w prototypowni FSM lub w prywatnych garażach.