|
Przygotowania do produkcji Poloneza rozpoczęły się w 1975 roku. Nowy samochód miał być następcą Polskiego Fiata 125p. Kupiono licencje co prawda nie pełna, na nową rodzinę silników , zaprojektowano nowe nadwo-zie i nowe wyposażenie wnętrza. Jednakże w miarę upływu czasu stało się jasne, że na tak wielką inwestycje pieniędzy nie będzie. Ówczesne władze PRL uznały, że aby powstał nowy samochód , wystarczy zmienić tylko karo-serię. 2 maja 1978 roku zjechał z taśmy montażowej pojazd niewiele różniący się od PF 125p. W nowe nadwozie zamontowano stary, le-kko zmodernizowany silnik. Pozostała ta same skrzynia biegów, sprzęgło i tylni most. Nie zmieniło się zasadniczo zawieszenie tylnych i przednich kół. Bazą dla nowego nadwozia była stara płyta podłogowa. Silnik zmoder-nizowano przede wszystkim pod względem mocy. Polonez byk dużo cięższy od PF 125p i potrzebował silnika mocniejszego. Montowano silniki czterocylindrowe, rzędowe, usytuowane z przodu, poprzecznie, o po-jemności 1481 cm , mocy 55 kW przy 5200 obr/min, moment 114, 7 Nm przy 3200 obr/min napędzające tylną oś. Pozostałe wymiary: szerokość 1650 mm długość 4272 mm , wysokość 1420 mm. Rozstaw osi: 2509 mm. Masa własna: 1140 kg. Przyspieszenie: od 0 do 100 w 18 s. Prędkość maksymalna 145 km/h.
Zużycie paliwa przy: 90 km/h 8,4 1 ; 120 km/h - 10,4 1 ;w mieście 12,5 1
Produkowany od 1978 r. Polonez pomimo niewidocznych z zewnątrz zmian był ulepszany, zmiany konstrukcyjne nie były jednak wprowadzane w sposób zdecydo-wany. Nie udało się, takie usunąć tak istotnej wady jaka była waga pojazdu. Skoncentrowano się natomiast na zmianach obejmujących osprzęt silnika, który ma wpływ na zużycie paliwa. Gdy w 1978 r. ukazały się pierwsze Polonezy, nie miały one składnego tylnego siedzenia w celu zwiększenia przestrzeni bagażowej, pomimo istnie-nia piątych drzwi w tylnej ścianie nadwozia. Składane siedzenia pojawiły się dopiero później. Przez wiele lat uważano że nadwozie jest dobrze opracowane i nie należy go modernizować. Próbowano co prawda wprowadzić do produkcji wersje zubożone, na przykład bez listew z boku nadwozia, ale nieco większe zmiany wprowadzono dopiero w 1986 r. Wprowadzono wówczas regulację ustawie-nia lusterka zewnętrznego z wnętrza pojazdu, dodatkowe zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci oraz zmieniono przednią cześć nadwozia. Przednia część nadwozia wzbudzała największe dyskusje - dopatrywano się tam podobieństwa do Tarpana. Była w tym cześć prawdy gdyż stylizacją tej części zajmował się ten sam projektant Zbigniew Watson, jednak już w pierwszych projektach Poloneza byty dwie odmiany nadwozia: 5-drzwiowy sedna i 3-drzwiowy coupe. Odmiany te miały różnie rozwiązane przednie ściany nadwozia. Zamiast obramowani a z czarnego tworzywa w 1986 r. wprowadzono inna ścianę przednia wydłużono i obniżono linię pokrywy silnika, zastosowano inną kratę wlo-tu powietrza, metalową, w czarnym kolorze oraz nowy zderzak. Lampy kierunkowska-zów i świateł pozycyjnych zostały usunięte z naroży błotników i, w zmienionym kształcie, wbudowane w zderzak. Pod zderzakiem przednim umieszczono osłonę sil-nika i zawieszenia spełniającą zadanie spojlera aerodynamicznego. Polonez model z roku 1987 wyróżniał się dodatkowymi oknami za tylnymi drzwiami. Przód Poloneza był wydłużony o 50 mm.
Rok 1991 przyniósł dla Poloneza wiele zmian. Na targach Poznańskich po raz pierwszy zaprezentowano Poloneza Caro. Caro powstał w wyniku gruntownej operacji plastycznej dotychczas produkowanego Poloneza. Nadwoziu nadano bardziej nowoczesny kształt , zmieniając linię przodu pojazdu: zmodernizowano reflektory, kierunkowskazy, kratę wlotu powietrza, zderzak , pokrywę silnika i błotniki. Tył pojazdu otrzymał również nowe błotniki i zderzak. We wnętrzu wymieniono tapicerkę, zastosowano dzielone tylne siedzenie , zmieniono koło kierownicy , wprowadzono ruchomy punkt mocowania pasów bezpieczeństwa. Niemożliwe jest opisanie tu wszystkich 268 zmian , tak jak nie możliwe jest chyba opisanie parametrów wszystkich montowanych w Polonezach silników, gdyż ich ilość jest tak duża , że informacji wystarczyło by na osobny serwis. W Polonezie Caro zmiany były wprowadzane były od pierwszego roku produkcji co zaowocowało przemianowaniem po kilku latch bardzo zmienionego Poloneza na Caro Plus.
W 1995 roku na rynek wprowadzono Poloneza Atu. Jego wprowadzanie miało dwie fazy. W pierwszej dodano Polonezowi oczekiwany od wycofania z produkcji PF 125p wydzielony bagażnik. Polonez w wersji sedan ma o 100 litrów większy bagażnik (400 l) . Zmieniono także wiele elementów karoserii co znów trochę poprawiło wygląd auta. W drugiej fazie zmian , rok późnij , zmieniono wnętrze auta : tablicę rozdzielczą, tapicerkę itp.
Na 1999 rok, podobno ostatni w którym Polonez będzie modyfikowany, FSO zapowiada wprowadzenie Poloneza Kombi. W fazie prób jest także Polonez Analog z napędem na 4 koła. Oprócz osobowych Polonezów od 10 lat produkowane są także wersje dostawcze Polonez Truck. Ilość ich wersji nadwoziowych jest całkiem spora: z kabinami 2 lub 5 osobowymi; z zabudowaną przestrzenią ładunkowa lub bez; podwozie + kabina do samodzielnej zabudowy ; Polonez Multi-Task - wielofunkcyjny zbudowany na bazie Poloneza Caro w wersji bez dachu i tylnych 5-tych drzwi, wykorzystywany jako sanitarka; oraz ostatnio wprowadzony Polonez Roy Plus z 5-osobową 4-drzwiową kabiną i przestrzenią ładunkowa na 510 kg.
|